loulou-seoul.reismee.nl

Einde studie semester

24 december

Einde studie semester

21 december was de laatste dag van het semester. Ik had op 21 december mijn 3 laatste toetsten en ook daarmee had ik mijn final week afgesloten. De final week is een week waarbij alleen de eindexamens worden ingepland. De week voor de final examens heb je vrij of heb je make up lessen. De make up lessen zijn lessen die worden ingehaald die bijvoorbeeld gemist zijn of niet door konden gaan door bijvoorbeeld feestdagen. Maar over het algemeen ben je vrij om je voor te bereiden om de laatste examens. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met Nederland. In Nederland heb je ook vaak in de laatste week van het blok een toets week waarin de examens worden gepland. Ik vond het minder pittig als de midterm week waarin de tussentijdse examens worden afgelegd. In de midterm week moet je namelijk ook lessen volgen, huiswerk moet maken en assignments moet inleveren. Hierdoor was de midterm week in mijn ogen veel zwaarder. De final week was hierdoor veel minder zwaar. Ik moest daar heel erg aan wennen omdat je in Nederland vaak alleen examens hebt aan het einde van het semester en vaak moet je dan extra hard werken en is het veel zwaarder.

Ik heb het semester met enorme goede cijfers afgesloten en daar ben ik heel blij mee. Ik volgde 10 vakken en dat was best pittig. Hier krijg je niet je cijfers in 1 t/m 10 maar in A t/m F waarbij A het hoogst is en F het laagst is. Ik heb door het harde werken 8 vakken afgesloten met een gemiddelde van een A en 2 vakken afgesloten met een B+. Het is erg interessant hoe de cijfers worden opgemaakt. Je gemiddelde cijfer is afhankelijk van je cijfers voor je aanwezigheid, tussentijdse assignments, huiswerk, de midterm toets en het final examen. Het is dus een hele andere manier van studeren dan in Nederland maar zeker niet onhaalbaar. Het is belangrijk dat je een duidelijk planning voor jezelf maakt en dan komt het wel goed.

Ik vond het heel interessant dat feedback geven aan docenten aan het eind van het semester heel belangrijk is. Als je de enquête met feedback niet invult dan kan je niet bij je cijfers en je cijfers kan je ook niet controleren. Hierdoor hebben ze dus een manier gecreëerd dat iedereen wel feedback aan de docenten geeft omdat iedereen natuurlijk zijn cijfers wil zien. In Nederland wordt er vaak gevraagd om het in te vullen maar ik denk zelf dat 8 van de 10 keer het niet wordt ingevuld omdat het een vrije keuze is om te doen.

Je leest het goed, het einde van het semester is 21 december. Dit betekent dat ik tot begin februari vrij heb. Omdat mijn semester in Nederland pas weer in februari begint. De periodes zijn hier korter maar wel veel intenser. Dit kan je ook zien als je buiten rondloopt of op zoek gaat naar een plek in een café om te studeren. Overal waar je komt zie je studenten studeren en in joggingspakken lopen. Studeren wordt niet veel thuis gedaan. Het is hier normaal om naar een café te gaan om te studeren. Studenten studeren daar dan de hele dag en ja dat kan ondanks dat je bijvoorbeeld maar 1 kopje koffie bestelt. In Nederland gaat dat natuurlijk heel anders in zijn werking. In Nederland ga je niet een hele dag in een café zitten en maar 1 of 2 kopjes koffie bestellen. Dat wordt niet heel erg gewaardeerd. Ik vond het studeren in een café echt heerlijk en dat ga ik zeker missen. Ik ga ook de mensen die hier slapen in café en restaurants missen. De eerste keer dat ik een café instapte zag ik 5 mensen slapen hahahah. Ik vond het heel apart en wist niet zo goed wat ik ervan moest denken maar als snel kwam ik erachter dat dat normaal is. Ook nemen studenten hier hun tandenborstels en alles mee zodat ze de hele dag in een café kunnen zitten.

Nu mijn semester is geëindigd en ik nog vrije tijd heb en niet naar Nederland hoef, heb ik besloten om wat langer te blijven in Korea om te genieten van het land, de cultuur en de mensen. Ik denk dat Seoul nooit saai zal worden. Deze stad staat echt 24/7 aan en dat is echt geweldig. Ik raad het je dan ook echt aan om in Seoul te gaan studeren want Seoul en Zuid-Korea bied je alles wat je nodig hebt om een geweldig avontuur te beleven in het buitenland.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!